Exkluzívne originálny a cenovo prijateľný HAY.DK

Ak sa pozriete na nábytok a doplnky firmy HAY, ovanie vás sviežosť Severného mora, čistota líníí presne taká, akou boli postavené meštianske domy na nábreží zálivu v Kodani. Farebnosť nábytku, ktorá vyžaruje severské svetlo, je doplnená priznaným používaním prírodných materiálov, či už dreva, plste, kože, ohýbanej preglejky. Dánsky dizjan nie je esteticky samoúčelný, zapadá do seba, šetrí priestor, využíva prirodzenú tvarovú moduláciu, ktorá je príjemná a zdravotne pohodlná. Pri používaní prírodných materiálov HAY nezabúda na samotnú prírodu a v spolupráci s dizajnérmi objavuje nové technológie spracovania plastov, alebo gumy, z ktorých sa produkujú nové a hravé nábytky. Firma bola založená v roku 2002 a nesie rodinné priezvisko zakladateľov firmy. Rodinný biznis s dizajnérskym nábytkom je cielený i na rodinu aj na jednotlivca. Firma pokrýva segment žiadaný pri zariaďovaní domácností a homeoffice nápaditou cestou. Ďalšia časť segmentu sa využíva na zariaďovanie a hlavne zútuľnovanie verejných priestorov, komunikačných hál, galérií, škôl. Stratégiou firmy je udržateľnosť životného priestoru, života, prírodných zdrojov.
Firma HAY sa prvýkrát predstavila verejne na IMM v Kolíne v roku 2003. Jej ambícou bolo od zažiatku nadviazať na slávu dánskeho nábytku z rokov päťdesiatych a šesťdesiatych s cieľom inovatívnej tvorivosti zodpovedajúcej súčasnosti. Cieľom bola spolupráca s dizajnérmi a architektmi na tvorbe dobrého dizajnérskeho nábytku a doplnkov s originálnym znakom kvality a s prijateľnou cenou. Firma HAY podporuje vo vývoji nábytku nové dizajnérske talenty, zároveň spolupracuje aj s uznávanými dizajnérmi. Spolupráca firmy je založená na prepojení statickej formy architektúry a dynamickej akcie módy. HAY je momentálne aktívna na poli technických inovácií, kde hľadá jej hranice a ich možné prekračovanie. Tieto ambície už boli ocenené niekoľkými dizajnérskymi cenami (2011 Dutch Design Award, 2011 Design Preis Deutchland za taburetku Plopp, 2008 Machine Design Award v Poľsku za stoličku Nobody, 2006 Elle Decoration Design Award za kreslo Prince). Kreslo Prince sa stalo súčasťou trvalej výstavy úžitkového umenia v MOMA New York.
Ako doplnok ku kolekcii nábytku HAY predáva doplnky do domácnosti ako obliečky, tácky, zakladače, kolekciu kvalitných kobercov, sériu nesesárov, doplnkových vankúšov a pod. Zaujímavá je spolupráca s dizajnérskymi štúdiami s architektonickým pozadím. Spolupráca so štúdiom Komplot Design na stoličke Nobody (2007) a Little Nobody (2008), ktorá je ako prvý dizajnérsky kus na svete vyrobená len z textilného materiálu. Je stohovateľná a jej produkcia si vyžiadala výskum spracovania plastových PET fliaš v službách textilného spracovania. Z Pet fliaš sa vyrába vlákno, ktoré vo svojich šiestich vrstvách je schopné byť pod prítlakom formované na požadovaný tvar a po produkcii je schopné udržať tlak a váhu človeka používaním aj desaťročia.
Hore stolička Nobody
Známa je spolupráca firmy HAY a štúdia KIBISI, ktorého zakladatelia sú industriálny dizajnér Lars Holme Larsen, architekt z architektonického štúdia BIG Bjarke Ingels a filozof dizajnu Jens Martin Skibsted. Štúdio KIBISI vzniklo len v roku 2009 a v roku 2010 vznikla stolička Shanghay, ktorá bola navrhnutá pre dánsky pavilón na Expo 2010 v Šanghaj. Spolupráca pokračovala na vývoji stoličky Tube a trvá dodnes. Spolupráca je zameraná na priestor, trvalú udržateľnosť, kvalitu materiálu.
Hore: Shanghay stolička Dole: Tube
Obdobne je úspešná spolupráca s bardami dánskeho dizajnu Foersom & Hiort-Lorenzen, štúdiom založeným v roku 1977. Partnerstvo funguje na tvorbe dlhotrvajúceho nábytku a inšpiráciou materiálom a jeho striktnými pravidlami, obmedzeniami a výhodami. Tak vzniklo nadčasové kreslo Blow, zodpovedajúce súčasným požiadavkám komfortu a spracovania materiálu.
Hore kreslo Blow, dole kreslo Prince

Ďalšou zaujímavou spoluprácou je kreslo Prince (2003) od dánskej dizajnérky Louise Campbell. Kreslo bolo pôvodne vytvorené pre dizajnérsku súťaž, ktorej úlohou bola tvorba kresla pre súčasného korunného dánskeho princa. Kreslo je odvolávkou na tvorbu dánskeho rozprávkara a ilustrátora H. Ch. Andersena (1805 - 1875), ktorý sa vo svojej krajine preslávil aj ako tvorca vystrihovaných ilustrácií alebo objektov, ktoré častokrát skladal do trojdimenzionálnej podoby. Louise Campbell sa nechala inšpirovať národnou tradíciou, keď previedla aj pôvodnú technológiu vyrezávania papiera aj do produkcie stoličky. Tá je produkovaná laserovým rezaním do neoprénovej gumy s plsťou, z ktorej je vyrobená opierka a sedadlo kresla. Návrh Louise Campbellovej síce u dánskeho princa nevyhral, ale zato začal žiť svoj samostatný život v podobe produkcie firmy HAY a tiež početných dizajnérskych ocenení, medzi iným aj zaradením do stálej výstavy užitého dizajnu zbierky Múzea moderného umenia v New Yorku.

Snaha výrobcu nábytku HAY je návrat k tradícíam s uplatnením širokých požiadaviek súčasnosti. Napríklad drevená stolička J110 známeho dánskeho dizajnéra Poula M. Volthera (1923 - 2001) bola znovu navrátená do výroby. Volther patrí k velikánom moderného dánskeho dizajnu ako Poul Henningsen, Verner Panton, Grete Jalk, Arne Jacobsen, Kaare Klint. Z praktického hľadiska nie je táto reminiscencia iba holdom, ale zároveň reálnym návratom k čisto prírodným a pôvodným materiálom, z akých sa produkovala stolička v minulosti. Od tohto roku je výhradným zástupcom výrobcu nábytkového dizajnu HAY firma Kabinet.

Text: Váš Kabinet

sobota, 21. júl 2012