Eames Lounge Chair & Ottoman

Eames Lounge Chair & Ottoman: moderný luxus, sofistikovaný komfort

Dizajnéri: Eames & Ray Charles
Klubové kreslo a taburetku na vyloženie nôh navrhli a v roku 1956 začali prvýkrát sériovo vyrábať podľa manželov, amerických dizajnérov Charlesa Ormonda Eamesa a Bernice Alexandry "Ray" Eamesovej.
Pre Charlesa to bolo druhé manželstvo, keď si zobral za manželku Bernice, prezývanú Ray, americkú umelkyňu. V tom čase mal za sebou spoluprácu na projektoch s Eero Saarinenom, americkým architektom a dizajnérom, fínskeho pôvodu. Už vtedy boli autormi riešenia "Organického dizajnu pre nábytky v domácnosti", ktoré usporiadalo Múzeum moderného umenia v New Yorku. Ich spolupráca pretlačila do pozornosti používanie nových materiálov a ich revolučné spracovanie, ktoré neskôr niesli pečať Eamesových nábytkov, stoličiek, kresiel, produktov z preglejky realizovaných pre americkú námornú flotilu počas 2. svetovej vojny.

Od roku 1941 Charles Eames a Ray Eames realizujú spoločné projekty nábytkového dizajnu: od samotého návrhu, cez textilné návrhy až po riešenia technologického spracovania.
Klubové kreslo & podnožka sa objavili v roku 1956 v americkej šou Arlene Francisovej o domácom dizajne s názvom "Home" (Domov). Následne sa dizajnérsky set stal ikonickým pre milovníkov moderného dizajnu a budovania životného štýlu. Set bol považovaný za reinterpretáciu klubového kresla 19. storočia preneseného do modernej doby. Napriek štýlovosti, bol pre Eamsovcov vždy prvoradý komfort užívateľa. Sedadlo je orientované tak, aby prenášalo váhu základu chrbtice. Dolná zadná časť opierky podopiera dolnú časť vášho chrbta. Sklon hornej časti opierky tak podopiera hrudný kôš a dovoľuje vám otáčať sa komfortne počas sedenia, či v leňošnej polohe.
Napriek tomu, že je klubové kreslo manželov Eamsovcov z väčšej časti z recyklovaných materiálov, vytvorili si ľudia k nemu od jeho vzniku priaznivý vzťah a tak sa od počiatku stáva predmetom zberateľstva. Eames Louge Chair & Ottoman (Eames klubová stolička & taburetka) ako sa správne nazývajú, sú súčasťou permanentnej zbierky Múzea Moderného umenia v New Yorku a súčasťou Múzea Henryho Forda v Michigane. Zberateľské kúsky tvoria najmä prevedenia z palisandrového ružového dreva, či z brazílskeho ružového dreva (ktoré na základe embarga nevyrábajú od roku 1992).
K prínosom Eamesovcov sa radí povojnová vízia moderného nábytku, používanie novodobých materiálov a koncepcia otvoreného obytného priestoru. Majú veľký podieľ na vytvorení nového vzťahu medzi dizajnom a životným štýlom. Manželská a tvorivá dvojica sa zaoberala všetkým, čo súviselo s dizajnom a architektúrou, grafikou, filmom, nábytkom, kobercami a bytovými doplnkami, navrhmi interiérov. Dizajn Charlesa a Ray Eamesovcov sa stal modernou klasikou a jeho význam ostáva rovnako intenzívny ako v časoch, keď ho navrhli a vytvorili. Dôvodom ich výroby aj v súčasnosti je, že objekty sú nadčasové, možno ich zaradiť do ktoréhokoľvek obdobia, priestoru a kultúry.

Sériovou môže pod označením Eames Lounge Chair & Ottoman dizajnérske sedenie vyrábať na európskom trhu distribuvať len firma Vitra, (v USA firma Hermana Millera). Dlhodobo rešpektuje pôvodný návrh, jeho spracovanie prebieha v manufaktúre naďalej ručným spôsobom, každému výrobku sa tak dostane jedinečná pozornosť, čo dodáva klubovému kreslu pečať autenticity.
text: kabinet

utorok, 22. máj 2012